I hovedsak kan man sette opp søkeordene sine i Google Ads i tre forskjellige samsvarstyper
- Fleksibelt samsvar
- Setningssamsvar
- Eksakt samsvar
Fleksibelt samsvar
Dette er standard alternativet som settes automatisk dersom man ikke aktivt bruker spesialtegn for de andre samsvarstypene.
Å sette opp søkeord i fleksibelt samsvar utløse visninger av din annonse i forbindelse med søk som inneholder feilstavelser,synonymer, relaterte søk og andre relevante variasjoner.
Eksempel søkeord: Frisør
Eksempel søk: Frisør Nordre Gate
Dette søket vil utløse visning av din annonse, dette er selvsagt positivt dersom adressen til salongen er Nordre Gate eller i nærheten av denne adressen.
Å sette opp søkeord i fleksibelt samsvar utløser annonsevisninger av alle søk som inneholder det valgte søkeordet og dette kan ofte føre til «feil klikk»
Velger man å sette opp mange søkeord i fleksibelt samsvar bør man ha en god strategi ifm negative søkeord og geografi.
Det er også en fordel at man har et høyt annonsebudsjett dersom man velger å sette opp søkeord i fleksibelt samsvar.
Setningssamsvar
Skal du sette opp søkeord i samsvarstypen setningssamsvar må du bruke «spesialtegn»
Å sette opp søkeord i setningssamsvarsamsvar vil utløse annonsevisninger dersom begge ordene er med i søkefrasen.
Eksempel søkeord:«frisør nordre»
Eksempel søk: frisør nordre åpningstider
Ved å sette opp søkeord i setningssamsvar så er det mindre risiko for «feilklikk» jeg vil fremdeles anbefale en bevisst strategi med tanke på negative søkeord for å unngå annonsevisninger på lite relevante søk.
Eksakt samsvar
Skal du sette opp søkeord i samsvarstypen eksakt samsvar må du bruke [spesialtegn]
Å sette opp søkeord i eksakt samsvar vil utløse annonsevisninger når det søkes etter akkurat det du har brukt som søkeord eller i nær variant av det nøyaktige utrykket med samme betydning.
Eksempelsøkeord: [frisør trondheim]
Eksempel søk: frisør i trondheim
Ved å sette opp søkeord i eksakt samsvar så har man full kontroll på hvilke søk som utløser annonsevisninger, dette sørger for at man kun vil få relevante klikk.
Har man ett begrenset annonsebudsjett så anbefales denne samsvarstypen, det som kan være negativt er man vil gå glipp av mange søk som kan være relevante for deres bedrift.
For de aller fleste så vil en variasjon av samsvarstypene være å anbefale for å oppnå best mulig resultater med søkeordsannonsering på Google.
Oppsummering
Det å oppnå flest mulig relevante klikk, kan være en omfattende prosess. Mange snakker om flest mulig klikk og trafikk inn til nettstedet, men det hjelper fint lite dersom trafikken ikke er særlig relevant.
En god kampanje innenfor Google Ads (Google Adwords) og betalt søk, er med andre ord en omfattende prosess, der man konstant må prøve og evaluere ulike varianter av de mest populære søkeordene.
Som sertifisert Google-partner, har vi den nødvendige kompetansen som skal til, for å hjelpe din bedrift med å få størst mulig fart på kampanjen, der oppnåelse av flest mulig relevante klikk står i fokus!
Trenger du hjelp til din Google Ads-kampanje? Send oss en forespørsel så hjelper vi deg i gang!