Hvordan bli mer synlig pÄ Google?

av Ørjan Ugedal

Digital markedsfĂžrer / Art director

NĂ„ skal du hĂžre!

Lyst til Ă„ Ăžke omsetningen og knuse konkurrentene dine?
NÄ skal jeg gi deg svaret pÄ hvordan du kan bli mer synlig pÄ verdens stÞrste sÞkemotor og oppslagsverk. Kanskje er du en av de som fortsatt ikke har troen pÄ Google? Senk guarden, les, lytt og lÊr! Jeg skal nemlig i tillegg drepe de 3 vanligste setningene pÄ hvorfor Google ikke er sÄ viktig. Etter Ä ha lest denne artikkelen, vil du bÄde skjÞnne hvorfor og hvordan du og din bedrift vil lykkes! Er du klar?

9 av 10 gjĂžr et sĂžk fĂžr kjĂžp!

Hvorfor mÄ du bli mer synlig pÄ Google spÞr du?
Fordi 90% av befolkningen bruker Google! Der, da var det sagt. Uansett hvilket behov Ola eller Kari Nordmann har, starter det alltid med et sĂžk:

«Oppskrift pĂ„ goro»

«Hvordan sette opp en lettvegg»

«Catering pris»

«Hva koster en rĂžrlegger»

«Hvilken elbil er best i test?»

5 kjappe eksempler pÄ typiske sÞk der altsÄ. Kanskje fant du denne artikkelen gjennom et sÞk pÄ Google?

Dersom du allerede er overbevist om at dette er veien Ă„ gĂ„ for din bedrift, kan du hoppe videre til avsnittet om «Rakettmetoden». For deg som fortsatt ikke ser behovet for Ă„ vĂŠre synlig pĂ„ Google, bĂžr du fĂžlge med nĂ„! Du vil garantert ikke angre!

Google er ikke sÄ viktig sier du?

Jeg kunne snakket om Google i timesvis, men det skal du slippe. De siste Ă„rene har jeg vĂŠrt i flere mĂžter, der jeg faktisk mĂ„ sette av tid til Ă„ forklare hvorfor denne sĂžkemotoren er sĂ„ viktig. NĂ„r det er sagt skal du ikke fĂžle deg dum eller sĂŠr fordi du ikke har «sett lyset». Kanskje handler det om at du jobber i en bransje der fremgangsmetodene er annerledes. Eller du har prĂžvd Ă„ annonsere pĂ„ Google tidligere, uten gode resultater?

For noen handler det ogsÄ om et bevisst valg. Enkelte Þnsker rett og slett Ä styre unna alt som har med internett og digitalisering Ä gjÞre. Og vet du hva? Det er helt greit! Jeg skal ikke blande meg inn i dine synspunkter om Google og den moderne digitale verden.

Men det er likevel Ún ting du bÞr tenke pÄ, fÞr du lukker dÞra til den digitale verden:

Da lukker du ogsÄ dÞra til kundene dine!

Okei, nok prat. Jeg skal nÄ gi deg 3 kjappe myter om Google som skal drepes Ún etter Ún. Dette er basert pÄ mine tidligere opplevelser i mÞte med Google-kverulanter. Kanskje kjenner du deg igjen i noen av disse:

1.Jeg trenger ikke Ä bli mer synlig. Firmaet kommer jo opp pÄ Google nÄr folk sÞker etter oss!


Ja det stemmer:) Men husk at de som har sĂžkt etter deg og ditt firma, allerede har bestemt seg for Ă„ bruke deg! Dette er kanskje de faste kundene dine som er fornĂžyd og fĂžlger deg til graven. Det er ikke disse du skal forsĂžke Ă„ treffe. Hva med alle de som sĂžker etter det du kan tilby? Her snakker jeg om de som sĂžker etter «rĂžrlegger», «elektriker», «snekker», «bilforhandler», «advokat» og sĂ„ videre!

Sannheten er at det er langt flere som sÞker etter tjenester og produkter pÄ Google, enn spesifikke bedriftssÞk.

2. Jeg trenger ikke Google, jeg har bare faste kunder!


Dette er en livsfarlig felle! Her kan hovmod stĂ„ for fall. Okei, jeg kjĂžper at du jobber i en liten bransje, der du kanskje har et utvalg kunder som kjĂžper av deg jevnt og trutt. Men det Ă„ lene seg pĂ„ din eksisterende kundemasse kan vĂŠre risikabelt. Hva gjĂžr du hvis 1 eller flere av kundene dine gĂ„r konkurs? I 2019 ble det i fĂžlge SSB etablert 66 302 nye bedrifter. Dette er en Ăžkning pĂ„ 8,3% fra Ă„ret fĂžr. Aldri fĂžr har det blitt etablert sĂ„ mange nye bedrifter i Norge. Inn i disse tallene kan det skjule seg en ny konkurrent, eller potensielle nye kunder. Dersom det er fĂžrstnevnte, kan du vĂŠre sikker pĂ„ at denne konkurrenten vil utklasse deg pĂ„ Google. Dersom det er potensielle nye kunder, vil de mest sannsynlig ikke finne deg, ettersom du ikke «eksisterer» pĂ„ Google.

Under koronapandemien har vi vel alle lÊrt, hvor raskt en slik situasjon kan snu. Plutselig stÄr du der med lua i hÄnda og lurer pÄ hvor de faste kundene dine tok veien. Noen gikk kanskje konkurs. Hva med resten?

Vel, mange av de fant kanskje konkurrenten din pÄ Google!

3. Jeg har prĂžvd Google, men det funket ikke for min bedrift!


Det kan godt vÊre, men mest sannsynlig handler dette mer om at vedkommende ikke gjorde jobben riktig. Du har kanskje vÊrt offer for et dÄrlig byrÄ, som bare var ute etter pengene. Eller det kan vÊre en av de ansatte som fikk i oppgave Ä fÄ bedriften synlig pÄ Google.

Det er viktig Ä huske pÄ at dette er et helt eget fag. Det er en grunn til at det finnes utallige byrÄer som har spisskompetanse pÄ dette. Det blir litt det samme som at det finnes utallige rÞrleggere. Det er ikke dermed sagt at alle er like flinke, og du kan vÊre uheldig Ä mÞte en som er useriÞs.

Ville du da sagt at det er ikke vits i Ă„ bruke rĂžrleggere, fordi det funket ikke for meg?

Vi i Nytteverdi er sertifisert Google-partner, og jobber med bedrifter som Þnsker Ä lykkes pÄ Google hver eneste dag.

Uansett hvilken bransje du tilhĂžrer, vet vi hva som er suksessoppskriften for akkurat deg!


Rakettmetoden (Google Ads)

Er du overbevist om at Google er veien Ä gÄ for din bedrift? Da bÞr du fÞlge med nÄ!

NÄr jeg fÄr spÞrsmÄlet om hvordan en bedrift kan bli mer synlig pÄ Google, pleier jeg Ä svare at du har 2 muligheter.

Den ene har jeg valgt Ă„ kalle rakettmetoden.

google ads

Google Ads (Betalt sĂžk) er veien Ă„ gĂ„, for deg som Ăžnsker god synlighet raskest mulig. Dette er det produktet vi jobber mest med i det daglige. Du har kanskje lagt merke til, at det stĂ„r «Annonse» foran de fĂžrste og siste oppfĂžringene pĂ„ et treffresultat pĂ„ Google? Dette er Google Ads. Her kan din bedrift, dukke opp pĂ„ relevante sĂžk, med sylskarpe annonser som treffer Ola og Kari rett i fleisen.

Google Ads fungerer slik at du ikke betaler et rÞdt Þre, fÞr noen faktisk har klikket pÄ din annonse. Du kan velge sÄ mange sÞkeord og bransjer du vil, og kan mÄlrette annonsene innenfor demografi (alder, kjÞnn etc.) og geografi. Du kan ogsÄ velge om dine annonser skal vises 24/7, til bestemte tider pÄ dÞgnet, eller spesifikke dager i uka.

Med Google Ads, vil du kunne bli synlig pÄ Google bortimot samme dag som annonsene blir satt opp. Du vil ogsÄ merke betydelige resultater raskt (dersom kampanjen blir satt opp riktig), og vi kan spore hvor mange salg/forespÞrsler du fÄr fra annonsene.

Skilpadde-metoden (SĂžkemotoroptimalisering / SEO)

Dette er en mer langsiktig lÞsning, som gir resultater over tid. MisforstÄ meg rett, dette er absolutt ikke en dÄrligere lÞsning enn rakettmetoden. Husk at det var skilpadden som kom fÞrst i mÄl til syvende og sist!

sĂžkemotoroptimalisering

SÞkemotoroptimalisering (SEO) handler om at vi kan optimalisere din hjemmeside til Ä bli rangert hÞyere i de organiske resultatene pÄ Google. Her betaler du ingenting for klikkene du fÄr, kun for jobben med optimaliseringen. I Google skiller vi mellom organiske og betalte oppfÞringer:

  • Organiske
    Disse oppfĂžringene er gratis, og hentes frem av Google pĂ„ bakgrunn av hvor godt din nettside samsvarer med sĂžket. Dette er de resultatene som stĂ„r mellom de fĂžrste og siste «Annonsene» pĂ„ Google.
  • Betalte
    Dette er Google Ads som vi tidligere har vĂŠrt inne pĂ„. Her betaler du pr klikk og oppfĂžringen er merket med «Annonse».

God sÞkemotoroptimalisering krever kunnskap og tÄlmodighet.

Vi i Nytteverdi AS har hjulpet utallige bedrifter med Ä bli rangert hÞyere i GoogleŽs treffresultater og effekten er enestÄende!

Her vil vi forbedre bÄde den tekniske strukturen pÄ hjemmesiden, metadata og innholdet. Ble det litt for nerdete? Slapp av, du kan konsentrere deg om jobben din, mens vi optimaliserer.

Tro meg, du vil merke det, nÄr nettsiden din har startet klatringen i treffresultatene!

Som jeg var inne pĂ„, er denne metoden en mer langsiktig lĂžsning. Det tar tid, og er ikke en «quick-fix». Det kan ta alt fra uker til mĂ„neder, fĂžr vi merker betydelige resultater.

Årsaken til at det tar tid, handler kort fortalt om at du konkurrerer med utallige andre nettsider som Ăžnsker det samme, en hĂžyest mulig rangering. Men straks Google legger merke til at din nettside fremstĂ„r bedre, bĂ„de med tanke pĂ„ innhold og struktur, vil du sakte men sikkert bli belĂžnnet med Ă„ stige i gradene i treffresultatene.

Ja takk begge deler!

SÄ til det store spÞrsmÄlet: Hva skal jeg velge? FÞr du eventuelt rekker Ä bestemme deg, har jeg lyst til Ä skyte inn fÞlgende;

Hvorfor mÄ du velge?

Sannheten er at begge disse metodene er gode lÞsninger, som hver for seg gir gode resultater, men sammen utgjÞr de en uslÄelig kombinasjon!

Som tidligere nevnt er Google Ads (rakettmetoden) den raskeste veien til en bedre synlighet pÄ Google. Men hva om du i tillegg sÞrger for Ä forbedre den organiske synligheten (skilpaddemetoden/SEO) til din nettside i tillegg?

DOBBEL-eksponering

Det er ikke bare Ole Brumm som liker begge deler. Vi har massevis av kunder vi har jobbet med gjennom Ă„rene, som bĂ„de har Google Ads, samtidig som bedriftens nettside har en hĂžy rangering i Google. Disse kundene har oppnĂ„dd det vi kaller for en «DOBBEL-eksponering», som enkelt sagt vil si at deres bedrift, vises 2 eller flere steder pĂ„ samme resultatliste i Google.

NÄr du f.eks tar turen innom en daglivarebutikk, kan du neste gang prÞve Ä legge merke til hvor mange plasser i butikken Coca-Cola stÄr plassert. Ofte stÄr det gjerne en kjÞler med Coca Cola nÄr du kommer inn, kanskje en palle midt i butikken, og en liten kjÞler ved kassen. Dette er ikke tilfeldig, men en helt bevisst strategi fra brusgiganten. Jo flere ganger du blir eksponert for samme produkt i en butikk, desto stÞrre er sannsynligheten for at produktet gÄr i handlekurven.

Slik er det ogsÄ pÄ nett. Dersom din bedrift fÞrst vises med en annonse pÄ Google, og deretter litt lengre ned i de organiske resultatene, vil den potensielle kunden se deg 2 ganger i lÞpet av kort tid. Vi mennesker er styrt av mekanismer som fÄr oss til Ä velge det kjente. Dersom hun har sett navnet ditt Ún gang tidligere, vil sannsynligheten for at hun ender opp med Ä klikke pÄ akkurat deg Þke betraktelig!

Vil du knuse konkurrentene dine?

Konklusjonen er altsÄ at begge disse metodene fungerer svÊrt godt hver seg, men sammen blir de sprengstoff! Med 2 eksponeringer pÄ samme resultatliste i Google, vil du ikke bare virke stÞrre (og ogsÄ et tryggere valg for kunden), men du dobler sjansen for at forbrukeren velger akkurat DEG!

Har du en bedrift og klÞr i fingrene etter Ä bli best pÄ Google? Jeg tar gjerne en prat og deler min kunnskap med deg:) Det er selvsagt helt gratis og uforpliktende!

Ring meg pÄ telefon 415 19 746 eller send epost til orjan@nytteverdi.no

Og du, fÞlg oss gjerne pÄ Facebook for ytterligere rÄd og nyheter om hva vi gjÞr for vÄre kunder!

Kontakt oss

FĂžlg oss

Kontakt oss
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og Googles personvernregler og vilkÄr for bruk gjelder.