Hvordan bli mer synlig på Google?

av Ørjan Ugedal

Digital markedsfører / Art director

Nå skal du høre!

Lyst til å øke omsetningen og knuse konkurrentene dine?
Nå skal jeg gi deg svaret på hvordan du kan bli mer synlig på verdens største søkemotor og oppslagsverk. Kanskje er du en av de som fortsatt ikke har troen på Google? Senk guarden, les, lytt og lær! Jeg skal nemlig i tillegg drepe de 3 vanligste setningene på hvorfor Google ikke er så viktig. Etter å ha lest denne artikkelen, vil du både skjønne hvorfor og hvordan du og din bedrift vil lykkes! Er du klar?

9 av 10 gjør et søk før kjøp!

Hvorfor må du bli mer synlig på Google spør du?
Fordi 90% av befolkningen bruker Google! Der, da var det sagt. Uansett hvilket behov Ola eller Kari Nordmann har, starter det alltid med et søk:

«Oppskrift på goro»

«Hvordan sette opp en lettvegg»

«Catering pris»

«Hva koster en rørlegger»

«Hvilken elbil er best i test?»

5 kjappe eksempler på typiske søk der altså. Kanskje fant du denne artikkelen gjennom et søk på Google?

Dersom du allerede er overbevist om at dette er veien å gå for din bedrift, kan du hoppe videre til avsnittet om «Rakettmetoden». For deg som fortsatt ikke ser behovet for å være synlig på Google, bør du følge med nå! Du vil garantert ikke angre!

Google er ikke så viktig sier du?

Jeg kunne snakket om Google i timesvis, men det skal du slippe. De siste årene har jeg vært i flere møter, der jeg faktisk må sette av tid til å forklare hvorfor denne søkemotoren er så viktig. Når det er sagt skal du ikke føle deg dum eller sær fordi du ikke har «sett lyset». Kanskje handler det om at du jobber i en bransje der fremgangsmetodene er annerledes. Eller du har prøvd å annonsere på Google tidligere, uten gode resultater?

For noen handler det også om et bevisst valg. Enkelte ønsker rett og slett å styre unna alt som har med internett og digitalisering å gjøre. Og vet du hva? Det er helt greit! Jeg skal ikke blande meg inn i dine synspunkter om Google og moderne markedsføring.

Men det er likevel èn ting du bør tenke på, før du smeller døra igjen til den digitale verden:

Da smeller du også døra igjen til kundene dine!

Okei, nok prat. Jeg skal nå gi deg 3 kjappe myter om Google som skal drepes èn etter èn. Dette er basert på mine tidligere opplevelser i møte med Google-kverulanter. Kanskje kjenner du deg igjen i noen av disse:

1.Jeg trenger ikke å bli mer synlig. Firmaet kommer jo opp på Google når folk søker etter oss!


Ja det stemmer:) Men husk at de som har søkt etter deg og ditt firma, allerede har bestemt seg for å bruke deg! Dette er kanskje de faste kundene dine som er fornøyd og følger deg til graven. Det er ikke disse du skal forsøke å treffe. Hva med alle de som søker etter det du kan tilby? Her snakker jeg om de som søker etter «rørlegger», «elektriker», «snekker», «bilforhandler», «advokat» og så videre!

Sannheten er at det er langt flere som søker etter tjenester og produkter på Google, enn spesifikke bedriftssøk.

2. Jeg trenger ikke Google, jeg har bare faste kunder!


Dette er en livsfarlig felle! Her kan hovmod stå for fall. Okei, jeg kjøper at du jobber i en liten bransje, der du kanskje har et utvalg kunder som kjøper av deg jevnt og trutt. Men det å lene seg på din eksisterende kundemasse kan være risikabelt. Hva gjør du hvis 1 eller flere av kundene dine går konkurs? I 2019 ble det i følge SSB etablert 66 302 nye bedrifter. Dette er en økning på 8,3% fra året før. Aldri før har det blitt etablert så mange nye bedrifter i Norge. Inn i disse tallene kan det skjule seg en ny konkurrent, eller potensielle nye kunder. Dersom det er førstnevnte, kan du være sikker på at denne konkurrenten vil utklasse deg på Google. Dersom det er potensielle nye kunder, vil de mest sannsynlig ikke finne deg, ettersom du ikke «eksisterer» på Google.

Under koronapandemien har vi vel alle lært, hvor raskt en slik situasjon kan snu. Plutselig står du der med lua i hånda og lurer på hvor de faste kundene dine tok veien. Noen gikk kanskje konkurs. Hva med resten?

Vel, mange av de fant kanskje konkurrenten din på Google!

3. Jeg har prøvd Google, men det funket ikke for min bedrift!


Det kan godt være, men mest sannsynlig handler dette mer om at vedkommende ikke gjorde jobben riktig. Du har kanskje vært offer for et dårlig byrå. Eller det kan være en av de ansatte som fikk i oppgave å få bedriften synlig på Google uten at vedkommende hadde den nødvendige kompetansen.

Det er viktig å huske på at dette er et helt eget fag. Det er en grunn til at det finnes utallige byråer som har spisskompetanse på dette. Det blir litt det samme som at det finnes utallige rørleggere. Det er ikke dermed sagt at alle er like flinke, og du kan være uheldig å møte en som er useriøs.

Ville du da sagt at det er ikke vits i å bruke rørleggere, fordi det funket ikke for meg?

Vi i Nytteverdi er sertifisert Google-partner, og jobber med bedrifter som ønsker å lykkes på Google hver eneste dag.

Uansett hvilken bransje du tilhører, vet vi hva som er suksessoppskriften for akkurat deg!


Rakettmetoden (Google Ads)

Er du overbevist om at Google er veien å gå for din bedrift? Da bør du følge med nå!

Når jeg får spørsmålet om hvordan en bedrift kan bli mer synlig på Google, pleier jeg å svare at du har 2 muligheter.

Den ene har jeg valgt å kalle rakettmetoden.

google ads

Google Ads (Betalt søk) er veien å gå, for deg som ønsker god synlighet raskest mulig. Dette er det produktet vi jobber mest med i det daglige. Du har kanskje lagt merke til, at det står «Annonse» foran de første og siste oppføringene på et treffresultat på Google? Dette er Google Ads. Her kan din bedrift, dukke opp på relevante søk, med sylskarpe annonser som treffer Ola og Kari rett i fleisen.

Google Ads fungerer slik at du ikke betaler et rødt øre, før noen faktisk har klikket på din annonse. Du kan velge så mange søkeord og bransjer du vil, og kan målrette annonsene innenfor demografi (alder, kjønn etc.) og geografi. Du kan også velge om dine annonser skal vises 24/7, til bestemte tider på døgnet, eller spesifikke dager i uka.

Med Google Ads, vil du kunne bli synlig på Google bortimot samme dag som annonsene blir satt opp. Du vil også merke betydelige resultater raskt (dersom kampanjen blir satt opp riktig), og vi kan spore hvor mange salg/forespørsler du får fra annonsene.

Skilpadde-metoden (Søkemotoroptimalisering / SEO)

Dette er en mer langsiktig løsning, som gir resultater over tid. Misforstå meg rett, dette er absolutt ikke en dårligere løsning enn rakettmetoden. Husk at det var skilpadden som kom først i mål til syvende og sist!

søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om at vi kan optimalisere din hjemmeside til å bli rangert høyere i de organiske resultatene på Google. Her betaler du ingenting for klikkene du får, kun for jobben med optimaliseringen. I Google skiller vi mellom organiske og betalte oppføringer:

  • Organiske
    Disse oppføringene er gratis, og hentes frem av Google på bakgrunn av hvor godt din nettside samsvarer med søket. Dette er de resultatene som står mellom de første og siste «Annonsene» på Google.
  • Betalte
    Dette er Google Ads som vi tidligere har vært inne på. Her betaler du pr klikk og oppføringen er merket med «Annonse».

God søkemotoroptimalisering krever kunnskap og tålmodighet.

Vi i Nytteverdi AS har hjulpet utallige bedrifter med å bli rangert høyere i Google´s treffresultater og effekten er enestående!

Her vil vi forbedre både den tekniske strukturen på hjemmesiden, metadata og innholdet. Ble det litt for nerdete? Slapp av, du kan konsentrere deg om jobben din, mens vi optimaliserer.

Tro meg, du vil merke det, når nettsiden din har startet klatringen i treffresultatene!

Som jeg var inne på, er denne metoden en mer langsiktig løsning. Det tar tid, og er ikke en «quick-fix». Det kan ta alt fra uker til måneder, før vi merker betydelige resultater.

Årsaken til at det tar tid, handler kort fortalt om at du konkurrerer med utallige andre nettsider som ønsker det samme, en høyest mulig rangering. Men straks Google legger merke til at din nettside fremstår bedre, både med tanke på innhold og struktur, vil du sakte men sikkert bli belønnet med å stige i gradene i treffresultatene.

Ja takk begge deler!

Så til det store spørsmålet: Hva skal jeg velge? Før du eventuelt rekker å bestemme deg, har jeg lyst til å skyte inn følgende;

Hvorfor må du velge?

Sannheten er at begge disse metodene er gode løsninger, som hver for seg gir gode resultater, men sammen utgjør de en uslåelig kombinasjon!

Som tidligere nevnt er Google Ads (rakettmetoden) den raskeste veien til en bedre synlighet på Google. Men hva om du i tillegg sørger for å forbedre den organiske synligheten (skilpaddemetoden/SEO) til din nettside i tillegg?

DOBBEL-eksponering

Det er ikke bare Ole Brumm som liker begge deler. Vi har massevis av kunder vi har jobbet med gjennom årene, som både har Google Ads, samtidig som bedriftens nettside har en høy rangering i Google. Disse kundene har oppnådd det vi kaller for en «DOBBEL-eksponering», som enkelt sagt vil si at deres bedrift, vises 2 eller flere steder på samme resultatliste i Google.

Når du f.eks tar turen innom en daglivarebutikk, kan du neste gang prøve å legge merke til hvor mange plasser i butikken Coca-Cola står plassert. Ofte står det gjerne en kjøler med Coca Cola når du kommer inn, kanskje en palle midt i butikken, og en liten kjøler ved kassen. Dette er ikke tilfeldig, men en helt bevisst strategi fra brusgiganten. Jo flere ganger du blir eksponert for samme produkt i en butikk, desto større er sannsynligheten for at produktet går i handlekurven.

Slik er det også på nett. Dersom din bedrift først vises med en annonse på Google, og deretter litt lengre ned i de organiske resultatene, vil den potensielle kunden se deg 2 ganger i løpet av kort tid. Vi mennesker er styrt av mekanismer som får oss til å velge det kjente. Dersom hun har sett navnet ditt èn gang tidligere, vil sannsynligheten for at hun ender opp med å klikke på akkurat deg øke betraktelig!

Vil du knuse konkurrentene dine?

Konklusjonen er altså at begge disse metodene fungerer svært godt hver seg, men sammen blir de sprengstoff! Med 2 eksponeringer på samme resultatliste i Google, vil du ikke bare virke større (og også et tryggere valg for kunden), men du dobler sjansen for at forbrukeren velger akkurat DEG!

Har du en bedrift og klør i fingrene etter å bli best på Google? Jeg tar gjerne en prat og deler min kunnskap med deg:) Det er selvsagt helt gratis og uforpliktende!

Ring meg på telefon 415 19 746 eller send epost til orjan@nytteverdi.no

Og du, følg oss gjerne på Facebook for ytterligere råd og nyheter om hva vi gjør for våre kunder!

Kontakt oss

Følg oss

Kontakt oss
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og Googles personvernregler og vilkår for bruk gjelder.