Hva koster en ny hjemmeside?

av Ørjan Ugedal

Digital markedsfører / Art director

Innledning

Først og fremst: Kjært barn har mange navn. Hjemmeside, nettside, webside eller kanskje til og med «heimsi». Uansett så betyr disse det samme og jeg kommer til å bruke flere av disse begrepene (bortsett fra «heimsi») i denne artikkelen. Så hva koster egentlig en ny hjemmeside? Dette er et spørsmål vi ofte får fra nye og faste kunder. Svaret derimot kan være litt mer komplekst. Uansett skal vi her i denne artikkelen, forsøke å gi deg svar på hvilket kostnadsbilde du kan forvente, samt hva en god nettside bør inneholde, og hvorfor.

Er en god hjemmeside egentlig så viktig?

Behovet for en god og informativ hjemmeside har økt betraktelig de siste årene. Der man tidligere så på en hjemmeside som «nice to have», ser vi i dag at nettsiden er noe av det mest vitale i en bedrift. Enten du skal fylle ut skattemeldingen, betale regninger, bli inspirert til å pusse opp stuen, kjøpe den neste bilen, bestille lørdagspizza eller søke på drømmejobben, er fellesnevneren at deler eller hele prosessen foregår digitalt. Vi som forbrukere blir gjerne oppfordret til å bruke nettsider for å innhente den informasjonen vi trenger, fremfor å ta kontakt på tradisjonelle vis som f.eks via telefon. Vi vet allerede at ca 90% starter en kjøpsprosess med å besøke nettsiden før de besøker butikken. Dette betyr også at opplevelsen av nettsiden avgjør i alle høyeste grad om kunden faktisk besøker deg eller ikke.

Se for deg følgende: Du kommer inn på en nettside for å innhente informasjon via mobilen (husk at 70-80% av all nettsurfing foregår på en smarttelefon). Nettsiden er vanskelig å manøvrere, fremstår gammeldags, er dårlig optimalisert for telefon, og du sliter med å finne frem til informasjonen du trenger. Ville du da ha valgt å besøke denne butikken etterpå? Så lenge det ikke er Vinmonopolets nettside du sitter på, kan vi med trygghet si at du garantert hadde valgt å lete videre og kanskje endt opp hos konkurrenten.

Så, hva er en god hjemmeside?

Det kan være mange meninger om hva som er en god nettside. Jeg mener likevel at dette stort sett går på design. Noen liker et stramt og minimalistisk design, andre er mer åpne for et mer moderne uttrykk med mer lekne funksjoner. Men uansett hvilket design som faller i smak, er det uansett noen fellestrekk som gjenspeiler en god nettside. I Nytteverdi sier vi at en god nettside skal tilfredsstille de to B´ene:

  • Brukeropplevelse
  • Brukervennlighet

Brukeropplevelse
Dette handler om hvilken følelse en nettside kan gi en forbruker. Her spiller design og funksjonalitet en rolle, hvor vi tar i bruk moderne funksjoner og elementer som virkelig skaper en X-factor. Et eksempel på en god brukeropplevelse kan være hjemmesiden til en interiørbutikk. Der har de gjerne lagt opp en inspirasjonsside, der de leker med farger, stilarter og plasserer produktene sammen i harmoni. Dette gir forbukeren en positiv opplevelse, som øker sannsynligheten for et butikkbesøk.

Brukervennlighet
Dersom en hjemmeside skal fremstå brukervennlig, snakker vi om funksjonalitet og oversiktlig struktur. Vi har alle vært inne på en hjemmeside, hvor du nærmest må lete med lykt etter noe så enkelt som et telefonnummer. Når vi lager nettsider i dag er det viktig å ikke glemme de som faktisk kun er på jakt etter et telefonnummer, en epost eller åpningstider. God brukervennlighet handler derfor om å gjøre alt av informasjon så tilgjengelig som mulig, samtidig som det skal være enkelt og oversiktlig å finne frem. Et godt eksempel på god brukervennlighet kan være å legge opp flere kontaktskjemaer og kontaktinformasjonen rundt omkring på hele nettsiden. Dette gjør at forbrukeren enkelt kan komme i kontakt med deg, uansett hvilken av undersidene han/hun befinner seg på.

Hva inneholder en nettside?

Før vi kan snakke om pris, må vi først se på hva en hjemmeside inneholder. Tradisjonelt sett er den inndelt i en forside, med flere underliggende sider, også kalt undersider.

En typisk nettsidestruktur kan derfor det vi kaller en 5-siders nettside:

  • Forside
    • Tjenester
    • Om bedriften
    • Referanser / Inspirasjon
    • Kontaktside

Dette er den vanligste sidestrukturen til en nettside. Men man kan også bygge videre og ha flere kategorier på hver enkelt underside:

  • Forside
    • Tjenester
      • Tjeneste 1
      • Tjeneste 2
      • Tjeneste 3
    • Om bedriften
      • Historie
      • Ansatte
      • Samarbeidspartnere
    • Referanser / Inspirasjon
    • Kontaktside

Som du ser i eksempel 2 innehar denne nettsiden flere kategorier og derfor flere sider. Dette gjør at prosjektet tar lengre tid å lage og dette kan også påvirke prisen.

En annen prisfaktor er om en nettside skal være standard eller mer skreddersydd.

En standard nettside inneholder gjerne en standard meny, footer, samt enkle elementer som tekst, bilder, knapper, bildegalleri osv. Dette er som regel godt nok for de aller fleste behov, men dersom din bedrift ønsker en nettside litt utenom det vanlige, er skreddersøm veien å gå.

Skreddersydde nettsider inneholder gjerne elementer som er mer uvanlig, og derfor må programmeres spesifikt for prosjektet. Det kan være alt fra en utradisjonell meny, en egen funksjon som snakker automatisk med eksterne systemer, intranett, netthandel osv.

Okei, kom til saken! Hva koster det?

Nå har jeg vært innom hvorfor du bør ha en god hjemmeside, hva som kjennetegner en god hjemmeside, så nå til det viktigste, hva koster det?

For det første er dette spørsmålet litt det samme som; hva koster en bil?
Det kommer helt an på hvilke kvaliteter den skal ha, og hvor mye den skal ha av innhold og funksjoner.

Vanlig prosedyre på nettsider er at det har 2 kostnader. Den ene er produksjonsprisen, som er kostnaden knyttet til å lage selve nettsiden. Dette er en engangskostnad. I tillegg har alle nettsider en «support og driftsavtale» som inneholder følgende:

  • Jevnlig oppdateringer av nettsidens programvare
  • Jevnlig backup
  • Webhotell, database og domene
  • Sikkerhetspakke mot eventuelle nettstedangrep (hacker-angrep)
  • Oppdatering av tekst, bilder og innhold på nettsiden

Support & driftsavtalen er en årlig kostnad og gjelder så lenge nettsiden eksisterer.

Tar vi utgangspunkt i en tradisjonell 5-siders oppbygging, vil produksjonsprisen være
fra 15-25 000 kr, avhengig av hvor mye innhold som skal være med. Support og driftsavtalen har en pris på mellom 350kr til 600kr pr mnd, avhengig av størrelsen på nettsiden og hvilken pakke man velger.

Er det verdt det?

Oppsummert sett vil derfor en splitter ny nettside med moderne design, som tilfredsstiller både brukeropplevelse og brukervennlighet, koste deg fra 20-30 000kr med produksjon og driftsavtale inkludert.

Ser du denne kostnaden fordelt over 5-6 år ( som er den gjennomsnittlige levetiden til en nettside), før den trenger en oppussing, har du en svært lav årlig kostnad, som garantert vil gi deg salg og oppdrag du garantert ikke ville fått ellers. Husk at 90% er inne på hjemmesiden før de tar kontakt, og en god nettside som skiller seg ut vil derfor være den avgjørende faktoren for suksess fremfor fiasko!

Etter Covid 19 burde de aller fleste ha fått en wake up call på hvor raskt en situasjon kan snu. Plutselig skulle all fysisk kontakt nærmest opphøre over natten og samfunnet ble tvunget over i en mer digital hverdag. Selvsagt er det ikke slik at alle yrkesgrupper og bedrifter kan løse sin oppgaver 100% digitalt, men det hjelper uansett å legge opp en plattform som gjør det lettere å snu seg rundt når slike situasjoner oppstår.

I 2020 har det for eksempel eksplodert i antall nye nettbutikker. Dette er et umiddelbart resultat av at kundekontakt skal unngås, og folk foretrekker å handle over nett. Mye av kommunikasjonen både internt i bedrifter og eksternt med kunder og forretningsforbindelser, foregår nå mer digitalt, og ved hjelp av en god solid plattform og nettside i bunn, kan vi enklere legge til rette for at din bedrift kan bli mer digital.

Husk at vi også i tillegg til nettsider, kan tilby nettbutikk, kampanjesider og lignende for alle typer bedrifter i Norge.

Jeg ønsker også å minne om at kostnaden som er skissert her er basert på gjennomsnittlige oppdrag vi har levert. Alle oppdrag vi får inn prises ut i fra hver enkelt kunde og deres behov.

For å få en best mulig nettside til en best mulig pris, anbefaler vi derfor alltid å ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud, basert på dine ønsker:)

Vi gleder oss til å høre fra deg:)

Du kan lese mer om hva vi kan tilby innen webdesign her

Her kan du også se noen av våre utvalgte prosjekter innen webdesign:

Du kan se flere av våre prosjekter her

Kontakt oss

Følg oss

Kontakt oss
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og Googles personvernregler og vilkår for bruk gjelder.