Det å «google» har blitt et verb de fleste av oss bruker til daglig. Visste du at det gjennomføres ca 50 millioner søk på Google hver dag i Norge! For å si det på en annen måte:
- ca 2 000 000 søk hver time
- ca 35 000 søk i minuttet
- ca 578 søk pr sekund
Ble det litt for mye nerdetall? Beklager det kommer litt mer:)
Bare siden du startet å lese denne artikkelen, har det blitt gjennomført ca 11 500 søk bare i Norge! Med andre ord kan vi trygt si at Google har blitt vår tids leksikon, atlas, faktablad, og informasjonskanal i en og samme pakke! Vi bruker Google til alt!
Enten du driver en nettbutikk, pizzarestaurant, frisørsalong, bilforhandler eller rørleggerbedrift, kan jeg garantere deg at det gjøres flere tusen søk innenfor akkurat din bransje, hver eneste dag!
Over 90% starter med å gjennomføre et søk på Google, før de tar kontakt eller besøker bedriften.
Så til det store spørsmålet:
Hvor høyt kommer din bedrift når noen søker etter det du kan tilby?
Hvis svaret er på side 2 og nedover, kan jeg garantere deg at du går glipp av enorme mengder potensielle salg/oppdrag i løpet av et år. Jeg pleier å si at side 2 og nedover i treffresultatene er det samme som å ikke vises på Google. Jeg vet at det kanskje virker litt brutalt å si, ettersom det er mange eksempler på at side 2 og mer enn godt nok. Men husk at mange finner som regel det de leter etter på første side i treffresultatene, og har derfor ikke behov for å bla videre.
For å si det kort og brutalt:
Vises du ikke på Google, er du ute av gamet!
Jeg har snakket med mange bedriftseiere gjennom årene og èn setning som stadig dukker opp er:
«Vi kommer jo opp når folk søker etter oss på Google»
Ja det stemmer, når de søker etter dere ja! De som søker etter din bedrift, har mest sannsynlig bestemt seg for å kontakte dere uansett. Hva med alle de som søker etter tjenester og varer som du kan tilby?
Det er nemlig her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn i bildet!

Søkemotoroptimalisering (SEO)
Søkemotoroptimalisering (SEO) er et samlebegrep på hvordan vi kan skape høyere og bedre synlighet i søkemotorer. Det handler om å overbevise søkemotorene om at ditt nettsted er det mest relevante innenfor din bransje. Hver gang noen gjør et søk på Google, blir søket matchet opp med nettsteder som har relevant innhold i forhold til det brukeren er på jakt etter.
Selve arbeidet med søkemotoroptimalisering krever god innsats over tid, og kan deles inn i følgende faser:
1.Kartleggingen
For å øke salget, må vi først vite hva kundene faktisk søker etter. Derfor starter vi alltid med å gjennomføre en søkeordsanalyse, der vi ser på populariteten til ulike søkeord og fraser knyttet til din bransje. Deretter måler vi hvordan ditt nettsted rangeres på de mest populære søkene. Da vil vi få et bilde av hvordan situasjonen er i dag, og få et bedre innblikk på hva som må gjøres for å få deg på toppen. Videre kartlegger vi nettsidens tilstand. Her ser vi på struktur, innhold, lastetid og generell prestasjonsevne.
2.Gjennomføring
Når kartleggingen er over, er det klart for selve optimaliseringen. Her handler det om å «rydde opp» i strukturen på nettsiden, og gjøre den mer brukervennlig for både Google og forbrukerne. Innhold som tekst og bilder må optimaliseres og knyttes opp mot de mest populære søkeordene og frasene i din bransje. Vi gjennomfører tiltak for å senke lastetiden på ditt nettsted, og samtidig gjøre den mer mobilvennlig. Ettersom godt over halvparten av nettsurfing foregår på smarttelefoner, er det helt avgjørende at din nettside fungerer optimalt for mobilbrukerne.
3.Analyse og opprettholdelse
Etterhvert som tiden går, vil vi analysere hvordan din nettside forbedres i treffresultatene. På noen søkefraser opplever vi rask effekt og høy rangering. Andre søkefraser kan ta lengre tid, dersom det er høy konkurranse i treffresultatene. Her vil vi hele tiden justere og forbedre nettsidens prestasjonsevne i søkemotorene.
For å oppnå fantastiske resultater og økt salg, kreves det hardt arbeid over tid. Godt SEO-arbeid er derfor ikke en engangsjobb, men kontinuerlig målrettet arbeid . Husk at selv om vi oppnår gode resultater og får din bedrift høyere i søkeresultatene, vil alltid konkurrentene dine puste deg i nakken. Du er tross alt ikke den eneste som har skjønt at høy rangering i Google, er det samme som å finne gull.
Er du klar for å øke salget?
Selv om noen begrep og ord i denne artikkelen kan virke nerdete og gresk, har jeg forsøkt å gjøre den så kortfattet og enkel som mulig. Målet mitt er at du skal forstå viktigheten av å komme høyt i søkeresultatene på Google, og at det faktisk er mulig å komme dit!
Men søkemotoroptimalisering er avansert og krevende, og det skal det også være! Heldigvis for deg finnes det byråer som oss, som har ekspertisen for å løfte deg og din bedrift oppover i søkemotorene.
På samme måte som at jeg trenger eksperthjelp fra fagfolk når huset skal pusses opp, trenger bedrifter eksperthjelp når de ønsker å bli mer synlig på verdens største søkemotor.
Vi i Nytteverdi har mange års erfaring med å løfte bedrifters rangering i Google. Våre SEO-kunder har økt både omsetning og resultat, og har gitt oss gjentatte tilbakemeldinger på at forskjellen er enorm!
Vi har oppskriften på hvordan du kan maksimere ditt potensial og øke salget! Spørsmålet er om du er klar for det samme?
Har du lyst til å vite mer om søkemotoroptimalisering og hva det vil bety for deg? Vil du se svart på hvitt hva vi har gjort for andre bedrifter i samme situasjon og hvordan de fikk skyhøy trafikk takket være søkemotoroptimalisering?
Ta kontakt! Jeg gleder meg til å snakke med deg:)
Tlf: 415 19 746
Epost: orjan@nytteverdi.no
Du kan også lese mer om søkemotoroptimalisering (SEO) her
Følg oss gjerne på Facebook og hold deg oppdatert på hva vi jobber med:)