Arrangere konkurranse på Facebook? Dette er reglene!

av Ørjan Ugedal

Digital markedsfører / Art director
Det å arrangere en konkurranse på Facebook kan være et fantastisk virkemiddel, både for å øke antall følgere på din bedriftsprofil, samt øke bevisstheten rundt din merkevare.

Usikker på reglene? Da bør du følge med nå!

Vurderer du å gjennomføre en konkurranse på Facebook? Noen vil kanskje oppleve slike konkurranser som masete og ofte kan det bli for mye av det gode. Men sannheten er at slike konkurranser fortsatt har en stor viral effekt som skaper engasjement hos både publikum og bedriften.

Likevel har Facebook de siste årene satt søkelyset på slike konkurranser, og etablert en rekke regler som må følges! Dette er nettopp for å unngå at brukerne blir «spammet» av innhold som både bryter det generelle lovverket, og bidrar til uønsket aktivitet.

Disse reglene blir stadig endret og det lønner seg å følge nøye med på Facebook´s egne vilkår til en hver tid. Vær obs på at denne artikkelen er skrevet i November 2020, og enkelte av reglene kan være endret, dersom du leser dette på et senere tidspunkt.

Dette er IKKE lov:

  • Å be brukerne tagge seg selv eller andre i innlegget
  • Å be brukerne dele et innlegg eller en side
  • Å be brukerne laste opp et bilde på sin egen side, skifte profilbilde/forsidebilde eller lignende som gjør endringer hos den enkeltes tidslinje

Dette ER lov

  • Å be brukerne om å like/følge din side
  • Å be brukerne kommentere et innlegg eller et bilde på din side
  • Å be brukerne like et innlegg eller et bilde på din side
  • Å be brukerne om å publisere noe på din side
  • Å be brukerne om å sende en direktemeldingdin side

Dette betyr at du kan be om en «like» på din side eller på et innlegg. Det du derimot ikke kan gjøre er å kreve at brukerne tagger eller deler for å bli med i trekningen. Dette spesifiseres også i Facebooks retningslinjer:

Personlige tidslinjer og venneforbindelser ikke skal brukes til å administrere kampanjer

Facebook ønsker å unngå at folk opplever en dårligere brukeropplevelse, gjennom ukontrollert tagging og deling.

Dette krever Facebook

I tillegg til å følge reglene for hva som er lov i en konkurranse, krever Facebook at du samtidig opplyser om at Facebook selv ikke støtter, sponser eller er delaktig i konkurransen.

Dette kan du enkelt løse ved å skrive følgende nederst i konkurranseteksten:

«Konkurransen er på ingen måte sponset, administrert eller knyttet til Facebook.»

Dette krever lovverket

Samtidig som Facebook har sine regler, finnes det også lovverk innenfor Norsk Lov som må følges:

  • Konkurransebetingelser for å delta.
    • Her skal alle betingelser opplyses om, slik at brukerne unngår overraskelser i ettertid.
  • Er det en aldersgrense i konkurransen?
    • I så fall må dette opplyses om.
  • Når vil vinneren bli kåret?
    • Oppgi dato for kåringen og sørg for at vinneren offentliggjøres for allmenheten.

Dersom du i tillegg skal bruke konkurransen som et ledd for å samle inn persondata for senere markedsføring, er det også svært viktig at du opplyser om dette. Dette kan f.eks være aktuelt, dersom du ber brukeren om å klikke seg inn på din nettside, for å fyllet ut et skjema med kontaktinformasjon. Brukeren skal da opplyses om hva denne dataen skal brukes til og hvorfor. Dette er i henhold til EUs GDPR-retningslinjer

Ikke gå i «Lik og del gjerne»-fellen

Selv om Facebook har regler som klart sier at du ikke kan be om at noe skal deles, har flere kastet seg på bølgen med å oppfordre til at brukerne kan gjerne like og dele videre, uten at dette er et krav i konkurransen.

I starten fungerte dette som et smutthull for å få brukerne til å dele, uten å bryte reglene. Det er absolutt lov å gjøre dette, men jeg vil fraråde en slik fremgangsmåte på det sterkeste.

Hvorfor? Fordi Facebook ser deg! Algoritmene har nemlig begynt å avdekke typiske fraser som «lik og del», og vil derfor straffe deg med dårligere rekkevidde og synlighet. Derfor vil du kunne oppleve en svakere rekkevidde, enn du ellers ville fått dersom du droppet «lik og del».

Hva skjer hvis jeg bryter reglene?

Det finnes drøssevis av slike konkurranser på Facebook, og dessverre brytes reglene alt for ofte. Ikke bare ødelegger dette for brukeropplevelsen på Facebook, men det skaper også en felle som er lett å tråkke i:

«Siden andre bedrifter bryter reglene, hvorfor kan ikke vi?»

Selv om konkurransereglene SKAL følges, er det selvsagt nok eksempler på ulovlige konkurranser som slipper unna og oppnår enorm effekt. Da er det også fristende å kaste seg på, og gi F… i hva reglene sier.

Mitt soleklare råd er å følge reglene hver eneste gang. Selv om det ikke skjer ofte, er det flere eksempler på bedrifter som opplever at både konkurransen blir fjernet av Facebook, og i verste fall får hele siden fjernet. Dette betyr også at du risikerer å miste alle likes og følgere, og blir utestengt fra verdens største sosiale medium.

Vær obs på at Facebook følger med. I tillegg blir også brukerne mer obs på slike konkurranser, og sannsynligheten for at en eller flere vil rapportere din konkurranse til Facebook er stor, dersom du bryter reglene. I tillegg vil du også kunne risikere bøter og straff, dersom konkurransen bryter lovverket. Det finnes flere tilfeller som har blitt rapportert til Forbrukertilsynet, og da vil konkurransen koste mer enn den smakte.

Slik gjør du det

Selv om det er fristende å bryte èn eller flere regler for å skape størst mulig effekt av konkurransen, er altså min anbefaling å gjør alt etter boken.

Det er viktig å ikke glemme hva som er formålet med en slik konkurranse. Husk at konkurranser som holder seg til reglene vil skape enormt engasjement uansett. Dersom premien er god, budskapet er treffsikkert og reglene blir fulgt vil du:

  • få mange deltagere og viral effekt
  • spre din merkevare til en stor gruppe mennesker
  • oppleves som seriøs, takket være at du følger reglene til punkt og prikke

Gjør konkurranseteksten så kort og presis som mulig, og sørg for å opplyse om kriterier for å delta og vilkår/betingelser.

Bruk gjerne et sprekt bilde hvor premien kommer godt frem, og ikke minst din merkevare. Du kan også kjøre et innlegg eller en annonse i forkant av konkurransen, for å skape et engasjement før konkurransen i det hele tatt har begynt.

Mulighetene er mange når du skal opprette en konkurranse. Vær kreativ og skap engasjement. Bare pass på at det ikke blir for mye av det gode. Ingen liker mas og tjas om ditt og datt.

Masse lykke til:)

Går du med planer om å gjennomføre en konkurranse på Facebook?

Ta gjerne kontakt, så skal jeg hjelpe deg i gang:)

  • Tlf: 415 19 746
  • Epost: orjan@nytteverdi.no

Nysgjerrig på hvordan du kan øke salget gjennom sosiale medier?
Les mer om mulighetene her

Kontakt oss

Følg oss

Kontakt oss
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og Googles personvernregler og vilkår for bruk gjelder.